Saturday, April 2, 2011

LANGKAH ATASI KESESAKAN DI LDP

Syarikat konsesi kepada Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP), Lingkaran Trans Kota Sdn Bhd (Litrak) memperuntukkan RM312 juta bagi melaksanakan projek LDP 5 membabitkan empat pakej bagi tempoh empat tahun bermula 2009.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Litrak, Sazally Saidi, berkata keempat-empat pakej yang dijangka siap menjelang penghujung 2012 depan itu bakal mengatasi masalah kesesakan trafik yang berlaku di empat plaza iaitu Tol Plaza (TP) 1 (Penchala), TP2 (Petaling Jaya Selatan), TP3 (Puchong Barat) dan TP4 (Puchong Selatan). Menurutnya, pelaksanaan keempat-empat pakej berkenaan adalah antara inisiatif Litrak untuk menyelesaikan masalah trafik bagi keselesaan pengguna sama ada pengguna bertol mahu pun pengguna bebas tol.


“Ketika ini, terdapat seramai 470,000 pengguna bertol manakala 1.4 juta lagi adalah pengguna bebas tol yang menggunakan LDP setiap hari dan penambahbaikan ini diyakini mampu memberi manfaat kepada pengguna lebuh raya ini.

“Dalam projek LDP5, ia membabitkan kerja-kerja menaik taraf persimpangan bertingkat Puchong Intan, pelebaran lebuh raya dan menaikkan taraf lorong plaza tol dengan menyediakan lebih banyak lorong Smart TAG dan Touch n Go serta memperbaiki keberkesanan lorong antara pertukaran (interchange),” katanya

Hari-hari aku terpaksa menghadapi kesesakan macam ini. Selepas membayar tol, terpaksa berbaris menyertai kesesakan di hadapan. Perjalanan yang hanya memakan masa 15 minit, terpaksa mengambil masa sehingga lebih sejam. Tidak boleh dijangkakan, sehingga kadang-kadang terlepas mesyuarat pagi.

Balik malam jam 10, masalah sama masih berlaku.


No comments: