Wednesday, November 19, 2008

JEMAAH HAJI MALAYSIA BANYAK BERBELANJA

Menjelang 18 hari lagi sebelum wukuf, jemaah haji Malaysia di Makkah sudah mula merancang untuk melakukan ibadah korban. Namun Tabung haji hanya menetapkan lima ribu unit sahaja untuk melakukan ibadah itu pada hari nahar atau hari-hari tasyrik, walaupun menjangkakan permintaan untuk korban amat tinggi.

Sebenarnya ibadah korban di Makkah diselaraskan oleh agensi korban yang dilantik kerajaan iaitu al-Rajhi. Bagaimanapun Tabung Haji sekadar untuk memberi perkhidmatan tambahan itu bagi memudahkan sebahagian jemaah.

Disebabkan Tabung haji tidak dapat menampung permintaan yang tinggi itu, seorang jemaah hanya dibenarkan melaksanakan dua korban dengan satu unit bernilai SR400.

"Bagi urusan korban kita akan buka kaunter di mana jemaah boleh debit akaun melalui Tabung Haji mereka. Urusan korban untuk tahun ini kita sediakan sehingga lima ribu unit sahaja, kata Pengarah Operasi Kewangan musim haji ini, Adi Azuan Abd Ghani.

Bagaimanapun menurutnya bayaran dam tiada had dan jemaah yang mengerjakan haji tamattu boleh juga membuat bayaran selepas musim haji.

Mengenai pengeluaran wang, setakad ini sebanyak RM18 juta telah dikeluarkan oleh jemaah di Madinah dan Makkah. Beliau menjangkakan sebanyak lebih RM100 juta akan dikeluarkan oleh jemaah sehingga akhir musim haji, sebagaimana dilakukan tahun lalu.

Jemaah haji ketika ini dibenarkan mengeluarkan simpanan mereka sehingga SR10 ribu setiap hari. Bagaimanapun purata jemaah hanya mengeluarkan satu ribu riyal setiap transaksi.

Beliau juga mengingatkan jemaah supaya tidak mengeluarkan dalam jumlah yang banyak kerana dikhuatiri tidak selamat, manakala kaunter dibuka dua sesi setiap hari sehingga jam 10 malam di sebahagian besar hotel penginapan.

Menurut Adi sebanyak kira-kira RM303 juta dikeluarkan bagi menampung kos operasi haji sepanjang musim ini. Jumlah itu tidak termasuk tambang penerbangan sebanyak RM6,300 bagi setiap jemaah.

Dengan kos operasi yang meningkat, tambahan sebanyak RM70 juta terpaksa ditampung oleh Tabung Haji atau subsidi lebih dua ribu ringgit bagi setiap jemaah.

Ketika ini setiap jemaah muasasah dikenakan sebanyak RM8,973 sebagai wang pembiayaan haji, berbanding kos sebenar sebanyak RM11,500.

Adi juga turut menjangkakan kos bagi setiap jemaah akan meningkat kepada RM13,500 tahun depan.

2 comments:

yunos alias said...

sdr.hj lokman,
Salam dari saya.Banyak ceritera MAKKAH akinya..semuga dikurnia Haji mabrur..
saya dah aktifkan blog yg mati lama dulu...tapi all ceritera politik je..
jum tengok clik Racik atera@blogspot...
com
kita blog kembali..

LEKLOOK said...

Terim kasih Pak Unos.