Friday, November 21, 2008

JEMAAH SEMAKIN MEMENUHI SETIAP SUDUT MASJIDIL HARAM

Bahagian bumbung Masjidil Haram mula dibuka semula tiga hari lalu. Jumlah jemaah semakin hari semakin ramai menjelang hari wukuf 16 hari lagi. Wajah-wajah mirip bangsa Cina dan Eropah mula kelihatan di masjid, yang sebelum ini didominasi oleh wajah-wajah Turki, bangsa Asia Selatan dan Nusantara.

Dataran Kaabah kini sendat dengan jemaah yang mengerjakan tawaf pada sebilangan masa kecuali ketika solat fardhu berjemaah. Untuk bersolat di dataran atau pada aras bawah perlu sentiasa berada di masjid untuk beriktikaf. Jemaah yang lewat hanya ditawarkan bersolat di aras dua atau bumbung.

Masjidil Haram kini dalam proses pembesaran sejak Februari tahun lalu. Projek itu berupaya menampung peningkatan jumlah jemaah sehingga 35 peratus pada masa depan. Kini Masjidil Haram atau hanya disebut ’haram’ oleh masyarakat tempatan mampu menempatkan 1.2 juta jemaah pada satu satu masa.

Seorang kawan apabila saya membawanya ke bahagian pintu hadapan masjid (Babul Malik Abdul Aziz) berhampiran Mecca Tower, baru dia terasa berada di depan masjid teragung itu.

Selama ini kami hanya menggunakan pintu tempat mengerjakan sa’ie berhampiran Babul Salam yang kini ditutup. Bahagian itu kini sentiasa berdebu kerana kerja-kerja perluasan kawasan masjid sehingga 300 meter daripada kawasan sekarang.

No comments: