Tuesday, August 26, 2008

BAJET 2009 YANG SUKAR

Bajet yang sukar. Itu yang digambarkan oleh Menteri Kewangan II, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop mengenai Bajet 2009 yang akan dibentangkan di parlimen Jumaat ini.

Apapun corak bajet kali ini, ia lebih banyak ditentukan oleh beberapa faktor luaran termasuk harga global yang tinggi. Namun berdasarkan pengalaman lalu Malaysia mampu menghadapi situasi sukar itu dengan jayanya.

Antara kejayaan itu disebabkan keupayaan kerajaan yang terus berdisiplin menguruskan ekonomi negara. Yang pasti menurut Tan Sri Nor Mohamed Yakcop tiada kegawatan ekonomi berlaku. Apa yang dihadapi negara hanya disifatkan sebagai cabaran ekonomi.

Antara fokus Bajet 2009 ialah memastikan rakyat berpendapatan rendah terlepas daripada bebanan ekonomi (tumpuan kepada 'Social Safety Net').

Beberapa perkara berkaitan golongan itu yang perlu ditekankan ialah prasarana awam, pengangkutan awam serta pengeluaran makanan.

Peranan sektor swasta dalam menjana ekonomi negara turun diiktiraf dengan beberapa insentif dijangka diumumkan.

Di samping itu, sumber asas yang berpotensi menjana pendapatan negara akan turut diberi tumpuan. Antaranya sektor kewangan Islam, pelancongan, penjagaan kesihatan dan perkhidmatan. Manakala latihan bagi meningkatkan sekil kepakaran bidang-bidang tertentu akan dipergiatkan.

No comments: