Thursday, December 11, 2008

SELAMAT TINGGAL MINA DAN JAMRAT - KAMI AKAN DATANG LAGI!


Turut merasai pengalaman 'melepak' sebagaimana sering dilakukan jemaah dari Asia Selatan dan Tengah ketika bermabit di Mina. Namun kami masih bertuah kerana sekadar 'melepak' beberapa jam. Kami terpaksa menunggu kereta GMC di tempat ini, yang akan membawa balik ke Kota Makkah kerana kesesakan trafik. Alhamdullilah kereta mula bergerak jam 2:30 petang dan kami tiba di Hotel Janadiriah kira-kira jam 7:00 malam. Tengah malam tadi kawan-kawan yang pergi untuk melontar di Jamrah hanya memakan masa 15 minit perjalanan setelah kebanyakan jemaah sudah meninggalkan Mina.

Jumlah jemaah yang melontar di Jamrah semakin berkurangan. Pada hari ketiga Tasyriq hari ini hanya mereka yang melakukan Nafar Thani melakukan lontar. Cukup selesa!

Wisma Tabung Haji di Jamirat yang dikenali sebagai "White House'. Atas arahan menteri kami mendapat tempat untuk bermalam di sini bersama-sama menteri dan pengurusan kanan Tabung Haji. Jarak untuk ke kompleks Jamrat tempat melontar tiga Jamarah hanya 3 kilometer atau 45 minit berjalan kaki. Sedangkan bagi jemaah muasasah lain jarak perkhemahan mereka ke Jamrat kira-kira dua kali ganda jarak perjalanan kami.

Kawasan di hadapan 'White House' turut dicerobohi jemaah Asia Selatan yang mendirikan khemah mereka untuk bermabit. Kenderaan yang membawa kami ke Kota Makkah tidak dapat dikeluarkan dari depan wisma kerana dihalang deretan kereta yang diletakkan di sepanjang jalan di hadapan wisma.

No comments: