Tuesday, April 12, 2011

SIC SESAK


Sekali lagi saya berpeluang hadir menyaksikan perlumbaan Formula One (F1) di Litar Antarabangsa Sepang (SIC). Kehadiran kali ini kerana mahu menemani
isteri yang belum berpeluang ke sana.

Dulu pernah saya tiba agak awal sebelum perlumbaan puncak iaitu kira-kira jam 10 pagi.

Biasanya dalam perjalanan menghampiri kawasan litar, ada papan tanda mengarahkan pemandu membeli pelekat pakir kereta.

Bas shuttle untuk pameran dan tidak digunakan sepenuhnya.

Namun kali ini sebelum tiba ke kawasan litar, terpampang papan tanda menyatakan bayaran pakir RM50 (flat rate) tanpa mengarah pemandu membeli dahulu pelekat berkenaan.

Dan apabila tiba di kawasan litar, sudah panjang kereta berbaris. Kami diarah ke kawasan luar litar yang agak ke dalam. Laluan ke kawasan menuju litar sudah ditutup dan hanya dibuka kepada kenderaan tertentu.

Bukan lagi RM5, sudah RM50 (flat rate) kadar biasa di SIC. T-shirt kanak-kanak yang paling murahpun RM55.

Begitulah F1, semuanya mahal. Harga meletak kereta di bawah pokok sawit dikenakan bayaran RM50. Kawasan itu pula jauh dari Grandstand berbumbung, tempat kami menonton. Nasib baik kami tidak menunggu lama kerana apabila kami tiba di tepi jalan, secara kebetulan bas shuttle tiba untuk membawa ke pintu utama SIC.

Pada hari kemuncak perlumbaan Ahad lalu lebih 65 ribu orang hadir. Dan sepanjang tiga hari F1 berlangsung lebih 105 ribu orang hadir. Jadi bayangkan berapa banyak kenderaan yang perlu diurus laluannya oleh polis trafik.

Kesannya , ketika pulang kesesakan amat teruk. Dan mengambil masa kira-kira dua jam sebelum dapat melepasi bulatan berhampiran terminal KLIA. Kesesakan berpunca daripada tiada laluan alternatif. Walau dari mana kenderaan dilencungkan, akhirnya akan bertemu juga bulatan yang menjadi punca kesesakan itu.

REAKSI :

PADA hari Ahad lalu saya berpeluang melihat kehebatan F1 di Sepang. Saya memperoleh tiket sumbangan seorang kawan. Kami berada di kawasan F iaitu Grandstand F (berbumbung) yang berharga RM400. Malangnya harga tiket tersebut tidak berbaloi.

Yang saya maksudkan ialah ruang solat yang amat menyedihkan. Ia berada di bawah tempat duduk penonton dan hanya dibuat daripada papan. Malah tiada papan tanda surau.

Apabila masuk pula, lagi menyedihkan. Tiada karpet atau tikar plastik, sejadah pula tiada. Yang ada cuma plastik sampah hitam. Ini memalukan.

Rata-rata yang sembahyang di situ ada juga orang Arab. Bayangkan reaksi mereka dengan tiket mahal yang dibeli. Adakah SIC tidak mampu menyediakan surau yang selesa di Grandstand yang mahal ini? Adakah mereka menyangka tiada orang Muslim yang melihat F1 di Granstand F?

Selesa - surau berhampiran kawasan berbumbung 'Diamond'

Komen : Alhamdullilah, kami berpeluang menonton di tempat berbumbung 'Diamond' bertentangan dengan bilik VVIP dan pentas menyampaian piala. Dan surau berhampiran alhamdullilah bersih dan besar serta lantainya berlapik kayu pakir dan berhawa dingin. Namun kerana jemaah ramai, kami bergilir-gilir mengambil tempat bersolat.

FAKTA :

Vettel takluk Sepang

SEPANG - Juara dunia, Sebastian Vettel mempertahankan kejuaraan perlumbaan Formula Satu (F1) Grand Prix Malaysia 2001 di Litar Antarabangsa Sepang, semalam.

Selain kejayaan Vettel yang sekali lagi menawan Litar Sepang, turut mendapat perhatian di kalangan peminat tempat apabila pasukan yang mempunyai kaitan dengan Malaysia Lotus Renault sekali lagi menaiki podium selepas GP Australia dua minggu lalu, kali ini giliran pelumba Jerman, Nick Heidfeld yang menduduki tempat ketiga.

Kejayaan Heidfeld amat istimewa kerana ia dicatatkan di depan penyokong tempatan.

Sepanjang tiga hari GP Malaysia 2011, sebanyak 105,018 peminat F1 menyaksikan perlumbaan.

Tempat kedua milik pelumba McLaren, Jenson Button.

Sejak awal perlumbaan, Vettel, 23, mempamer dominasi apabila mendahului perlumbaan tanpa mampu dicabar oleh pemandu yang bersilih ganti berada di belakangnya untuk dia mencatat keputusan terpantas 1:37: 39.832s.

Pelumba kelahiran Jerman itu berkata, kejuaraan kali kedua yang dimenangi musim ini masih belum meletakkan dirinya pada kedudukan selesa kerana saingan masih terlalu jauh, kerana musim 2011 baru bermula.

"Lihat sahaja tahun lalu, Fernando Alonso (Ferarri) berjaya memberikan saingan sengit kepada saya, apa yang penting ialah mengekalkan momentum pada perlumbaan seterusnya kerana selepas ini kami akan ke China," katanya.

Mengulas mengenai penggunaan Sistem Tenaga Kinetik Sayap Belakang (KERS), Vettel memberitahu penggunaan sistem tersebut lancar dan memuaskan di sepanjang perlumbaan.

Sementara itu, pemandu McLaren, Jenson Button mengekalkan prestasi konsisten sejak awal perlumbaan untuk berada pada kedudukan tiga dan empat, namun, pelumba itu berjaya memperbaiki kedudukannya di tempat kedua ketika saingan berbaki 10 pusingan.

Rakan sepasukan, Lewis Hamilton yang pada awalnya berada di hadapan, tetapi disebabkan pemandu Britain itu mengambil masa terlalu lama melakukan hentian pit, ini membolehkan Button memintasnya untuk berada di tangga kedua sehingga tamat perlumbaan.

Button yang mencatat masa 1:37:43.093s ketika ditemui pemberita memberitahu, perlumbaan GP Malaysia kali ini amat mengelirukannnya, lebih-lebih lagi dalam keadaan cuaca yang tidak menentu dan terlalu banyak hentian pit dilakukan.

"Saingan di Sepang amat sukar diramal, saya benar-benar keliru dan cuba untuk memahami berapa banyak hentian pit perlu dilakukan agar pertukaran tayar dapat dibuat," ujarnya.


Wednesday, April 6, 2011

BB

This is from BB.

Entri di atas ini adalah dari Blackberry. Tetapi saya masih tidak faham bagaimana untuk membuat entri. Kadang-kadang boleh, kadang-kadang tak boleh. Begitu juga menggunakan smartphone HTC HD Desire. Tajuk entri boleh ditulis namun teks kandungan tidak boleh. Ada cara lain ke?

Monday, April 4, 2011

MESYUARAT CAWANGAN


Foto : Imam Haji Nik membakar semangat ahli ketika mengambil bahagian dalam sesi penangguhan.
Mesyuarat Agung Cawangan Pusat Bandar Puchong kali ini diadakan pada sebelah malam. Malam minggu lepas di kawasan tanah lapang berhampiran surau Al-Husna.

Sebahagian jemaah masjid Al-Husna bersolat Maghrib dan Isya' di surau berkenaan bagi memudahkan mereka membakar ikan dan hadir pada mesyuarat itu.

Namun saya tidak dapat turut serta dan hanya menyertai mereka pada mesyuarat yang bermula kira-kira jam 9 malam.

Perjalanan mesyuarat seperti biasa 'short and sharp'. Setiausaha dan bendahari empat peringkat hanya membacakan teks 'sila rujuk laporan tahunan bla...bla.....".

Pada akhir mesyuarat hanya peringkat cawangan membentangkan usul, mahu kerajaan persekutuan mengambilalih sekolah agama yang ditadbir kerajaan negeri.

Ketua cawangan dalam ucapan penangguhan mahu ahli merapatan barisan, membuang sifat dengki dan sikap mahu khianat pada bangsa. Sebelum itu Ketua Penerangan cawangan mahu semua ahli merenung diri dan berfikir - Melayu kini semakin melayu!

Daripada lebih 400 pengundi Melayu di Pusat Bandar Puchong, kira-kira 460 menjadi ahli parti. Lebih dua ribu pengundi adalah daripada kaum Cina manakala India hampir 400 orang.

Saturday, April 2, 2011

LANGKAH ATASI KESESAKAN DI LDP

Syarikat konsesi kepada Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP), Lingkaran Trans Kota Sdn Bhd (Litrak) memperuntukkan RM312 juta bagi melaksanakan projek LDP 5 membabitkan empat pakej bagi tempoh empat tahun bermula 2009.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Litrak, Sazally Saidi, berkata keempat-empat pakej yang dijangka siap menjelang penghujung 2012 depan itu bakal mengatasi masalah kesesakan trafik yang berlaku di empat plaza iaitu Tol Plaza (TP) 1 (Penchala), TP2 (Petaling Jaya Selatan), TP3 (Puchong Barat) dan TP4 (Puchong Selatan). Menurutnya, pelaksanaan keempat-empat pakej berkenaan adalah antara inisiatif Litrak untuk menyelesaikan masalah trafik bagi keselesaan pengguna sama ada pengguna bertol mahu pun pengguna bebas tol.


“Ketika ini, terdapat seramai 470,000 pengguna bertol manakala 1.4 juta lagi adalah pengguna bebas tol yang menggunakan LDP setiap hari dan penambahbaikan ini diyakini mampu memberi manfaat kepada pengguna lebuh raya ini.

“Dalam projek LDP5, ia membabitkan kerja-kerja menaik taraf persimpangan bertingkat Puchong Intan, pelebaran lebuh raya dan menaikkan taraf lorong plaza tol dengan menyediakan lebih banyak lorong Smart TAG dan Touch n Go serta memperbaiki keberkesanan lorong antara pertukaran (interchange),” katanya

Hari-hari aku terpaksa menghadapi kesesakan macam ini. Selepas membayar tol, terpaksa berbaris menyertai kesesakan di hadapan. Perjalanan yang hanya memakan masa 15 minit, terpaksa mengambil masa sehingga lebih sejam. Tidak boleh dijangkakan, sehingga kadang-kadang terlepas mesyuarat pagi.

Balik malam jam 10, masalah sama masih berlaku.