Friday, October 21, 2011

PUTERI BONGSU SULTAN NIKAH

YOGYAKARTA 18 Okt. - Majlis pernikahan puteri bongsu Raja Keraton Ngayogyakarta Hadiningrat, Sri Sultan Hamengku Buwono X iaitu Gusti Kanjeng Ratu (GKR) Bendara dengan Kanjeng Pangeran Haryo (KPH) Yudanegara di sini hari ini berlangsung dalam tradisi Jawa-Islam.

GKR atau nama sebenarnya, Puteri Nurastuti Wijareni, 25, bertemu jodoh dengan KPH atau Achmad Ubaidillah, 29, yang bukan berdarah diraja dan bertugas di pejabat Naib Presiden Indonesia, Boediono.

Pernikahan diraja itu mendapat perhatian seluruh masyarakat di Daerah Istimewa Yogyakarta yang terletak 400 kilometer dari Jakarta dan merupakan satu-satunya wilayah di Indonesia yang masih memiliki keluarga diraja.

Pasangan berkenaan dinikahkan oleh ayahanda pengantin perempuan, Sultan Hamengku Buwono yang juga wali nikah GKR di Masjid Panepen Keraton Ngayogyakarta Hadiningrat pagi ini.

"KPH Yudanegara, saya nikahkan kamu dengan putri saya GKR Bendara," kata Sultan dalam bahasa Jawa.

"Saya terima nikahnya GKR Bendara dengan mas kahwin al-Quran, sepersalinan kelengkapan solat dan perhiasan," ucap KPH ketika melafazkan akad nikah juga dalam bahasa Jawa.

Pengantin lelaki, KPH biarpun berasal dari Lampung dan tidak biasa dengan bahasa Jawa, namun lancar ketika melafazkan ijab kabul.

Ketika majlis akad nikah berlangsung, puteri diraja berkenaan tidak turut serta.
Sebaliknya, sejurus selepas majlis pernikahan, pasangan berkenaan ditemukan dalam acara ritual panggih' pengantin (temu pengantin) di Bangsal Kencana.

Majlis pernikahan yang berlangsung gilang-gemilang itu dihadiri oleh lebih 2,000 tetamu termasuk Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono.

Beribu-ribu masyarakat Yogyakarta pula berdiri di jalan-jalan utama di sekitar bandar diraja itu untuk menatap wajah pengantin yang diraikan di istana diraja yang berusia 200 tahun itu.

No comments: