Tuesday, August 16, 2011

TOLAK SANA TOLAK SINI


Tolak sana tolak sini. Pernah 'air-cond' di bilik anak saya berbau hangit dan mengeluarkan asap walaupun tidak di ‘on’ kan.

Saya dan isteri ketika itu dalam perjalanan menghantar anak yang lain balik asrama di Setapak. Mujur malam itu seorang anak lelaki saya tidak jadi keluar. Rumah menjadi gelap dan bekalan elektrik terpitus.

Saya dan isteri memberi arahan supaya memanggil bomba. Pemeriksaan bomba kemudian mendapati ada lintar pintas. Dinding di sebalik air-cond mengalami retakan dan pecah kerana kabel di dalam simen dinding itu terbakar.

Bomba tidak boleh berbuat apa-apa dan mencadangkan kami memanggil kontraktor yang memasang pendawaian itu.

Dua hari kemudian kontraktor datang dan menampal semula dinding yang pecah berlubang setelah mendakwa pendawaian tiada masalah. Mereka mencadangkan saya memanggil pihak yang memasang 'air-cond'. Saya kemudian memangggil syarikat pembekal 'air-cond' itu.

Semalam juruelektrik dari syarikat pembuat 'air-cond' datang membuat pemeriksaan. Mereka berkata sepatutnya ini bukan tanggungjawab mereka untuk membuat pemeriksaan. Ini tanggung jawab syarikat pembekal dan mereka yang memasang (installer).

Setelah membuat pemeriksaan, juruelektrik syarikat pembuat 'air-cond' menghubungi syarikat pembekal dan memberi laporan dan cadangan.

Hari ini saya membuat susulan dan menghubungi syarikat pembekal 'air-cond'. Setelah membuat pemeriksaan ‘installer’ berkata ini bukan tanggungjawab mereka tetapi syarikat pembekal.

Tolak sana. Tolak sini. Masih menunggu siapa yang patut memperbaiki 'air-cond' itu serta memastikan ia tidak terbakar lagi.

No comments: