Saturday, July 25, 2009

NASI LEMAK DI PUCHONG BELUM TENTU HALAL

Kebanjiran pelbagai etnik dan masyarakat dari seberang untuk bekerja di Malaysia banyak menukar sosio-budaya rakyat tempatan.

Rata-rata masyarakat Melayu di Malaysia beragama Islam dan menjalani kehidupan mengikut resam budaya dan peraturan Islam.

Namun apabila masyarakat Indonesia semakin menambah di bumi 'dering sen' ini, masyarakat tempatan menjadi semakin binggung kerana rupa dan penampilan yang hampir sama seperti mereka tidak lagi melaksanakan amalan yang serupa.

Di Puchong, Selangor terutama di Bandar Puteri dan Pusat Bandar Puchong, untuk membeli nasi lemak di tepi jalan harus berhati-hati. Rupa paras seperti Melayu bukan lesen untuk kita berasa yakin nasi lemak itu disediakan oleh orang Melayu beragama Islam.

Kebanyakan peniaga nasi lemak adalah dikalangan pendatang dari Indonesia yang bekerja dengan taukeh Cina. Saya pernah hampir tertipu dengan persepsi itu sebelum diberitahu oleh seorang rakan.

Untuk memastikan peniaga Indonesia itu bekerja dengan taukeh Cina, saya menunggu dan memerhati dari jauh gelagat mereka sehingga tutup kedai.

Nyata seorang wanita Cina memunggah semua bekas makanan dan membawa peniaga itu pulang.

Saya mengekori kenderaan mereka. Dan sah, wanita Cina itu mengusahakan perniagaan makanan di rumahnya untuk diedarkan di gerai-gerai berkenaan dan restoran Cina.

Pagi tadi isteri saya turut terperanjat kerana nasi lemak yang dibelinya selama ini dari sebuah gerai milik seorang wanita, juga dicurigai status 'halal' nya.

Wanita Indonesia itu rupanya beragama Kristian dan berkahwin dengan rakyat tempatan berketurunan India yang juga beragama Kristian.

No comments: