Sunday, November 11, 2018

Tadabur Siri 12

*Ringkasan dan Ulasan Kitab al-Tahrir wa al-Tanwir Oleh Ibnu Asyur*

*Maqasid Al-Quran Mengikut Ibnu Asyur*
 
Ibnu Asyur menjelaskan bahawa Maqasid Al-Quran ialah menerangkan perlakuan yang membawa kepada penjagaan terhadap agama.

Iradah Allah SWT telah berkehendakkan bahawa kitab suci Al-Quran diturunkan di dalam bahasa Arab yang jelas sebagai wahyu sementara orang-orang Arab menjadi tulang belakang kepada agama berdasarkan kepada hikmah-hikmah berikut:

1- Bahasa Arab adalah bahasa yang paling fasih serta mudah tersebar. Bahasa Arab juga merupakan bahasa yang mengandungi maksud yang mendalam dengan ibarat yang pendek.

2- Sementara pemilihan orang-orang Arab sebagai tonggak agama dan peneraju kepada perjuangan baru ini ialah kerana keadaan mereka yang terselamat daripada situasi kemewahan yang telah berlaku di dalam persekitaran mereka pada ketika itu. Dengan itu banyak sahaja ayat-ayat Al-Quran yang menujukan arahan serta pengajaran mereka terhadap orang-orang Arab secara khusus.

Namun demikian, perlu sekali disedari bahawa keadaan di atas bukanlah bermaksud bahawa syariah Islam diturunkan hanya kepada mereka sahaja bahkan syariah Islam adalah diturunkan untuk seluruh manusia di sepanjang zaman.

Bersambung.....

(Disediakan oleh : Ustaz Rosli)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

No comments: