**Tadabur Wahyu Siri 13**
*Ringkasan dan Ulasan Kitab al-Tahrir wa al-Tanwir Oleh Ibnu Asyur*
*Maqasid Al-Quran Mengikut Ibnu Asyur*
Ibnu Asyur berpendapat, mereka yang berkecimpung di dalam bidang tafsir perlu mengetahui maqasid asliyyah dimana Al-Quran diturunkan kerananya.
Beliau telah merumuskan Maqasid tersebut dalam 8 perkara iaitu:
1- Membaiki akidah dan mengajar iktikad yang benar.
2- Membentuk akhlak yang mulia.
3- Menurunkan pensyariatan dalam bentuk hukum-hakam sama ada yang umum ataupun khusus.
4- Memandu urusan pentadbiran ummah.
5- Mengambil pengajaran daripada pengalaman umat terdahulu.
6- Mengajar ilmu-ilmu sesuai dengan zaman wahyu diturunkan seperti pengetahuan dalam membuat penilaian, cara berkomunikasi dan sebagainya.
7- Memberi peringatan sama ada dalam bentuk amaran atau dalam bentuk memberi galakan dan berita baik.
8- Mengandungi 'ijaz Al-Quran yang menjadi bukti kepada kebenaran Rasulullah SAW.
*Tadabur Wahyu Siri 14*
*Ringkasan dan Ulasan Kitab al-Tahrir wa al-Tanwir Oleh Ibnu Asyur*
*Ibnu Asyur & Metode Penulisan Tafsir*
Di dalam mukaddimah ke 4 ini, Ibnu Asyur menjelaskan 3 metode penulisan tafsir yang telah diambil oleh para ulama’ tafsir:
1- Pertama mereka yang mentafsir Al-Quran mengikut maknanya yang zahir.
2- Mentafsir maksud-maksud disebalik dari kata-kata dan lafaz yang zahir menggunakan situasi yang wujud atau ilmu-ilmu semasa.
3- Menghubungkan ayat Al-Quran dengan situasi atau maklumat lain yang bersamaan makna dan keadaannya.
Di dalam muqaddimah ini, Ibnu Asyur menolak pandangan al-Syatibi yang tidak menerima adanya hubungan antara Al-Quran dengan ilmu-ilmu kemanusiaan khususnya yang lahir selepas zaman penurunan wahyu.
*Tadabur Wahyu Siri 15*
*Ringkasan dan Ulasan Kitab al-Tahrir wa al-Tanwir Oleh Ibnu Asyur*
*Ibnu Asyur Menolak Pandangan Imam Syatibi*
Di dalam muqaddimah keempat, Ibnu Asyur menolak pandangan al-Syatibi yang tidak menerima adanya hubungan antara Al-Quran dengan ilmu-ilmu kemanusiaan khususnya yang lahir selepas zaman penurunan wahyu.
Ibnu Asyur menolak pandangan tersebut dengan memberikan enam hujah:
1- Pandangan al-Shatibi itu seolah-olah menafikan pertukaran situasi orang-orang Arab dari suasana awal mereka yang tidak memiliki ilmu-ilmu lain kepada keadaan mereka yang bertamadun dan berilmu. Ibnu Asyur menolak pandangan ini dengan membawa hujah dari ayat 49 surah Hud.
2- Maqasid Al-Quran itu sendiri berupa dakwah untuk sepanjang zaman. Oleh itu Al-Quran mestilah mengandungi atau berupaya untuk difahami berdasarkan ilmu-ilmu umat selepasnya.
3- Golongan salaf bahkan al-Syatibi sendiri mengatakan bahawa Al-Quran tidak akan berhenti menunjukkan keajaiban dan mukjizatnya. Keadaan ini tidak akan tercapai jika sekiranya Al-Quran hanya memiliki ilmu umat di zaman ianya diturunkan sahaja.
bersambung...
Disediakan oleh:
Ustaz Rosli
No comments:
Post a Comment