Thursday, December 27, 2007

ALON-ALON WATON KELAKON (2)

Susulan daripada lawatan pertama Datuk Ahmad Zahid ke Jogjakarta untuk menjejaki waris sebelah bapa, lawatan kedua diatur pada akhir tahun itu juga yang disertai bapa dan emak selain isteri, anak-anak dan adik-beradik.

Kunjungan kali ini dibawa ke karaton (istana) Sultan Hamengkubuwono X, yang disambut dengan istiadat raja-raja jawa.

Hasil kunjungan itu pihak karaton mengeluarkan dokumen susur galur jurai keturunan dari awal sehingga sekarang yang perlu diisi berdasarkan generasi keturunan.

Dokumen itu disertai cop mohor sultan dan ditandatangani oleh pihak karaton. Namun bahasa dan tulisannya tidak dapat kami fahami kerana menggunakan bahasa dan tulisan kawi (tulisan jawa kuno).





Bagaimanapun seorang pensyarah dari Universiti Kebangsaan Malaysia yang membuat kajian mengenai bahasa itu dapat menterjemahkan tulisan berkenaan kepada kami.

Menurut dokumen itu bapa, Raden Hamidi@ Raden Haji Ahmad Tarmidzi adalah keturunan ketujuh. Manakala Datuk Zahid adalah keturunan kelapan daripada kesultanan Mataram yang kini dikenali sebagai Daerah Istimewa Yogyakarta.

Daerah Istimewa Yogyakarta (atau Yogyakarta) adalah sebuah wilayah di Indonesia yang terletak di bahagian selatan Pulau Jawa dan bersempadan dengan Wilayah Jawa Tengah di sebelah utara. Secara geografi Yogyakarta terletak di pulau Jawa bahagian Tengah.

Daerah Istimewa Yogyakarta (DIY) mempunyai pentabiran yang unik yang dibentuk dengan Keputusan Gabenur DIY. Sri Sultan Hamengkubuwono X pada tahun 2004.

DIY adalah sebuah pemerintahan yang berdasarkan wilayah Kasultanan Ngayogyakarta Hadiningrat dan Kadipaten Pakualaman. Selain itu ia ditambahkan dengan beberapa bekas wilayah Kasunanan Surakarta Hadiningrat dan Praja Mangkunagaran yang sebelumnya merupakan wilayah kekuasaan Yogyakarta.

Dikatakan sebagai Daerah Istimewa kerana ia adalah satu-satunya wilayah di Indonesia di mana Sultannya masih berkuasa tetapi dengan status Gabenur melalui pilihan raya setelah Indonesia menjadi Republik.

No comments: