Friday, November 16, 2007

PERHIMPUNAN AGUNG UMNO TEMPAT BERSANTAI

Perhimpunan Agung UMNO 2007 sudah seminggu berlalu. Kesan daripada usul yang dibahaskan oleh perwakilan tidak banyak dapat diulas oleh ahli-ahli di peringkat bahagian atau cawangan.

Ahli-ahli akar umbi lebih berminat membincangkan mengenai apa barang yang mereka beli pada perhimpunan itu dan apa peristiwa yang melucukan sepanjang persidangan berlangsung.

Apa kisah sangat dengan ucapan dasar Presiden, usul ekonomi dan pendidikan serta agama dan sosial. Apalah sangat dengan pengulungan oleh Presiden, Timbalan Presiden dan ahli Majlis Tertinggi yang lain. Janji dapat bilik hotel, makan ‘free’ dan tambang orang bayarkan sudah cukup sebagai upah menjadi orang politik akar umbi – jadi permerhati.

Ketika perwakilan sibuk membahaskan usul, lorong-lorong di kawasan jual-beli sesak sehingga tak ada ruang untuk bergerak. Tetapi ruang di depan skrin besar di lobi PWTC masih banyak kosong untuk berlari.

Di kompleks beli belah bersebelahan PWTC tidak kurang juga wanita berbaju putih dan berkain merah, perempuan berbaju merah jambu serta lelaki berbaju Melayu berlegar untuk membeli belah.

Tidak kurang juga lelaki muda berbaju Melayu serba putih bersamping merah lambang keris bersilang, berborak di dalam bilik hotel. Apa kisah orang nak bahas apapun!

Yang penting bila orang tanya apa dibincangkan dalam dewan, esok boleh baca surat khabar dan boleh cakap perkara yang sama, seolah-olah sepanjang masa berada dalam dewan. Apa hal itu semua, yang penting ‘work smart’.

Selain itu belumpun pemilihan UMNO, agen-agen sudah ramai berkeliaran dan berjinak-jinak dengan orang media. Masa inilah baru nak telefon kawan di media. “Ada slot tak untuk siAnu, bagilah sikit ruang”, itu antara kata-kata agen.

Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri pula begitu senang untuk diajak diwawancara. Biasanye orang media akan mengekori mereka di kawasan mereka. Tapi di PWTC orang media pula macam bos, diekori oleh YB.

Ada seorang EXCO dari Pahang yang dulu sama-sama jadi ‘balaci’ cukup senang diajak berbual, walaupun sebelum ini bila bertembung, macam tak nampak aje muka kita.

Perhimpunan Agung UMNO tahun depan pasti lebih hebat apabila pemilihan parti berlaku. Seperti biasa orang medialah yang akan menjadi sasaran untuk mendapatkan publisiti……..

No comments: