Friday, November 9, 2007

JOM JADI PENGEDAR SURAT KHABAR

Perbahasan yang hangat, idea yang bernas dalam Perhimpunan Agung UMNO - tapi kalau masalah pengedaran surat khabarpun tak mampu kita atasi, nak ke mana kita 50 tahun akan datang? Jom pakat jadi pengedar surat khabar dan penanam sayur!...

Ambil iktibar daripada tulisan di bawah.

Benda ni mungkin kecil.Dicelah kemeriahan dan gah Perhimpunan Agung UMNO kali ini baru ada yang terfikir hal ini.

Kebetulan Khamis 8 November hari kedua perhimpunan jatuh bersamaan dengan perayaan Hari Deepavali.Kita pun sedia maklum siapa control pengedaran surat khabar di negara ini.

Nasib baik Utusan dan sebuah akhbar Cina terbit juga.Kalau tidak alamatnya orangramai hanya dapat mengikuti kisah perhimpunan itu di TV dan internet saja.

Masa sembang dengan beberapa orang perwakilan ada yang tepuk dahi mengenangkan bagaimana masih lemahnya orang melayu dalam kebanyakan sektor perniagaan di negara ini.

“Deepavali…orang kaum India cuti kita dah jem tak ada orang nak edar suratkhabar,”kata salah seorang kawan tu.

Ini kita baru cakap bab edaran suratkhabar.Cuba fikir tentang macam-macam barangan lain yang strategik seperti bahan binaan dan peralatan itu ini.

Sekarang boleh tahan juga pasal sudah ada banyak pasaraya besar-besar di merata tempat.

Dulunya bila Tahun Baru Cina melilau orang nak cari ikan dan sayur sebab kebanyakan orang Cina yang berniaga di pasar cuti panjang.

Berapa ramai orang Melayu tanam sayur? Nelayan mungkin ramai Melayu tetapi siapa control pengedarannya ke pasar-pasar?

Kita sudah 50 tahun Merdeka dan bab ekonomi orang Melayu sudah berbuih di perbahaskan di Perhimpunan Agung UMNO,kongres dan macam-macam forum lain.

Seorang lagi kawan merungut kalau difikir makin dalam…makin dalam …makin nampak bagaimana lemah orang Melayu.

“Apa sektor perniagaan yang kita control ?”katanya.

Seorang lagi mencelah mengaku orang Melayu memang amat lemah dari segi networking perniagaan tak macam orang Cina dan India.

“Kita masih kuat lagi dengan sikap Melayu nak bunuh Melayu dari nak saling tunjang menunjang…bayangkan kalau bab nak edar suratkhabar pun kita tak ada networking ,”katanya.

Bab sikap ni memang tak boleh salahkan kerajaan ataupun parti pemerintah. Sebab segala macam dasar menang dah cantik.Macam-macam agensi nak tolong Melayu dah bertahun-tahun ada. Mana salah silapnya?

“Memang letih kalau nak fikir...” kata kawan tadi.

(Sumber : Agenda Daily)

No comments: