Tuesday, February 26, 2008

HASRAT BN TAWAN KUBU PAS DI PENGKALAN CHEPA BANTUT



Hari penamaan calon Ahad lalu saya berada di perkarangan Dewan Sekolah Menengah Kebangsaan Pengkalan Chepa (1). Antara mereka yang mendaftar sebagai calon pagi itu Menteri Besar, Datuk Nik Abd Aziz Nik Mat.

Beliau ditentang oleh Ketua UMNO Bahagian Pengkalan Chepa, Datuk Dr Nik Mohd Zain Haji Omar. Ketika tempoh bantahan, tersebar berita Nik Aziz mungkin menang tanpa bertanding kerana calon BN tidak menandatangani borang pencalonan.

Wartawan yang membuat liputan di perkarangan dewan itu terus meluru ke papan yang mempamerkan borang pencalonan semua calon itu. Ternyata, Datuk Dr Nik Mohd Zain tidak menandatangani borang pencalonannya.

Di kalangan wartawan Kelantan mula membuat pelbagai tafsiran. Antaranya mungkin ia sebagai protes kepada pucuk pimpinan UMNO Kelantan terutama Datuk Seri Anuar Musa.

Datuk Dr Nik Mohd Zain dikatakan tidak senang dengan kerusi Dewan Undangan Negeri(DUN) Chempaka yang diberikan kepadanya. Kerusi itu yang turut ditandingi oleh Datuk Nik Aziz adalah kubu kuat PAS dan tidak mungkin dapat ditawan BN.

Bisik-bisik itu didengar oleh wartawan selepas majlis pengumuman calon-calon BN Kelantan oleh Datuk Seri Anuar. Datuk Dr Nik Mohd Zain didengar menyatakan beliau lebih selesa jika diberikan kerusi parlimen Pengkalan Chepa. Kerusi itu kini diberikan kepada seorang pesara, Rahim Mohd Zain untuk berdepan dengan veteran PAS, Datuk Ab Halim Ab Rahman.

Namun apa yang berlaku sebaliknya, selepas pengumuman nama calon yang bertanding. Ahli Dewan Negara daripada PAS, Wan Ubaidah Omar diisytiharkan menang tanpa bertanding selepas Mustopha Ahmed bekas Pengurus Besar Telekom Malaysia Kelantan ditolak pencalonannya kerana masalah berkaitan sebagai penjamin.

Masing-masing yang berada di situ ketika itu mempersalahkan pucuk pimpinan UMNO Kelantan kerana tidak meneliti masalah itu. “Ramai lagi orang yang nak jadi calon, buatlah macam UMNO Selangor, check dengan BPR, Insolvensi dan Polis”, bisik seorang penyokong BN yang tidak dikenali.

Sebelum itu tepat jam 11 pagi ketika masa bantahan tamat, saya menerima SMS daripada Datuk Rahman Palil dari Selangor. Mesejnya ringkas, “Alhamdullilah menang tanpa bertanding”. Kerana sibuk ketika itu, saya hanya sekadar membalas, “tahniah”.

Bagaimanapun beberapa minit selepas itu saya sempat menelefonnya dan mengucapkan tahniah kerana menang tanpa bertanding di DUN Sementa dan menjadi satu-satunya calon BN yang menang tanpa bertanding di Selangor.

Selepas proses menamaan calon selesai, saya baru menyedari rupa-rupanya ramai lagi calon yang tidak menandatangani borang penamaan calon tetapi masih diterima bertanding, antaranya Ketua Wanita UMNO Datuk Seri Rafidah Aziz.

No comments: